2021. január 7., csütörtök

A Linux disztribúció, amiért a leghálásabb voltam 2020-ban - EndeavourOS

Honnan tudod, hogy valaki Arch Linuxot használ? Megmondják neked. Üdv a cikkben, amiben elmondom, hogy hogyan használok Arch Linuxot, nos nagyjából egyébként. Ez egy futó vicc a Linux közösségben, aminek én most már nagyon is része vagyok.

A sok év alatt használtam Linux disztribúciókat, mióta körülbelül 17 éve felfedeztem, sok disztribúciót láttam felemelkedni és elbukni. Mint ahogy sok ember, a korai Linuxos életemben "disztró ugráló" voltam. Olyasvalaki, aki nem tud egy helyben maradni, és muszáj kipróbálnia mindent. Mozogtam a Mandrake-félék (mielőtt Mandriva volt), a Fedora Core (az eredeti Fedora név), az openSUSE között, és végül eléggé otthon éreztem magam, amikor a felfedeztem az Ubuntut.

Hosszú idővel később egy kicsit jobban az élvonalban akartam lenni, és a legfrissebb dolgokat szerettem volna, szóval megállapodtam az Antergos-nál. Arch Linux alapú volt, de egy remek telepítőt adott neked, ami végül meghalt, mint oly sok disztribúció előtte. A Manjaro szintén egy opció volt, amit használtam egy darabig (kétszer, több év eltéréssel), de túl instabilnak találtam az ízlésemnek amiatt, ahogyan a frissítéseket csomagolják, és hoztak néhány...furcsa döntést újabban, amivel eltaszítottnak éreztem magam tőlük.

Szóval hogyan tovább? Egy kicsit megakadtnak éreztem magam. Az Ubuntu túl biztonságos választás volt, nem különösebben izgalmas, és nem akartam még egy normál disztrót. Mondtak néhány történetet az EndeavourOS-ról, egy friss disztribúcióról, ami az Antergos utódja. Könnyen használható telepítőd ad, bőséges asztali környezet választékkal, és a Manjaro-val ellentétben nagyon közel vannak az Arch Linux-hoz csomagolás tekintetében. Az Arch upstream-hez ragaszkodnak, de van nekik néhány saját extrájuk. Ez pontosan az volt, amit akartam, Arch Linux, de könnyű telepíthetőséggel és használhatósággal.

 


A fenti képen az EndeavourOS plusz a MATE desktop van. Nem díszes, és a MATE desktop nincs tele csicsával, de ez az, amiért kedvelem. Többnyire: nem áll az utamban, nagyon konfigurálható, amikor úgy akarom, és könnyű használni.

Itt van a lényeg. Az EndeavourOS abszolút nem olyasmi, amit új felhasználóknak, vagy akár indokoltan magabiztos felhasználóknak javasolnék, mert a többség számára még mindig ebben az előző cikkben említett egyéb disztribúciókat javaslom. Miért? Mert tényleg nagyon sok mindent magadnak kell beállítanod, néha unalmasan sokat, és időnként problémás az Archnak annyira frissen maradni a csomagokkal.

A leguntatóbb probléma eddig a libcairo Arch csomagolásában volt, ami indításra képtelenné tette a Steam-ből a normál Steam Linux Runtime-mal az APICO demóját és az összes Paradox Interactive címet, ami az ő indítójukat használta. A problémák jelentve lettek (#1 - #2), aztán a libcairo fejlesztőknek is (itt), és kevesebb mint 24 órán belül a javítást közzétették. Ez része annak, hogy miért szeretem a nyílt forráskódot és a Linuxot annyira időnként, mert a problémák megoldása gyakran nem több, mint futtatni valamit a terminálban, és megnézni, aztán jelenteni és segíteni a javításban. Az ilyen problémák azok, amik miatt sosem fogom javasolni az embereknek, hogy Arch Linux-féléket (vagy bármit, ami azon alapszik) használjanak, mivel a frissítések folyamatosan gurulnak be, és törések tudnak és fognak történni, de megtalálhatod, mielőtt egyéb disztribúciók megteszik, szóval minden kiegyenlítődik.

Ezzel együtt az EndeavourOS tényleg nagyszerű. Meglepően. Ez most már a /home-om Linuxon, és folytatom a tanulást, hogy többet tudjak meg a Linuxról minden nap, amikor egy kicsit kilépek vele a szokásos komfortzónámból.

Ha valami olyasmit keresel, ami mindig friss, de könnyű telepíteni, és tudod, hogy mit csinálsz, akkor az EndeavourOS a nap tippje.

Forrás: The Linux distribution I was most thankful for in 2020 - EndeavourOS.
Licenc: CC BY-SA 4.0.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése